Lone soldier

Lone soldier
Zoals weinigen ontgaan zal zijn is de Battlefield 2 demo al een tijdje beschikbaar. Inmiddels ligt het volledige spel al in de winkel, en hoewel ik dit (nog) niet heb aangeschaft heeft de demo mij al veel plezier bezorgd. Het is een grote verbetering ten opzichte van BF:1942 en BF:V, niet alleen op grafisch gebied, maar ook op de manier waarop je soldaat aanvoelt. Hij rent en raakt uitgeput, een druk op de Z knop laat hem onmiddelijk in het zand van Oman vallen terwijl er een regen van kogels uit zijn M14 een of andere Arabier ernstige maagklachten bezorgt. Als er een granaat naast hem ontploft schaadt dit zijn gehoor en orientatievermogen. Ondanks dit alles heb ik geen behoefte aan datgene waar het spel primair om draait: multiplayer.

Van alle potjes Battlefield 2 demo die ik tot nu toe heb gespeeld, vonden er maar vier plaats op het WereldWijde CyberWeb, daarna was ik het al zat. Hoewel ik nooit zo’n grote fan was van multiplayer heeft een game als World of Warcraft mijn behoefte aan samenspelen met anderen grondig uitgedoofd. De meeste gamers lijken namelijk retards te zijn; in WoW hoefde je het niet te proberen een party te vormen met willekeurige onbekenden, want de kans dat er dan meerdere figuren bij zitten die het niet kunnen laten CAPSLOCK AAN TE ZETTEN BIJ ELKE ZIN, betweterig zijn, onbeschoft of een combinatie van die eigenschappen bezitten was nagenoeg 100%. Het blacklist topic groeide vrijwel elke dag. Dit was de reden dat ik het na 6 potjes Counterstrike destijds al voor gezien hield, en ik in Battlefield 2 nu niet eens meer ga proberen.

Ja, lachen man, jezelf “child_rapist” noemen en gretig gebruik maken van het feit dat de doofus die de server host friendly fire niet heeft uitgezet. Ondertussen ventileert [Qfzl]SuperCow zijn mening over hoe erg de rest van ons, n00bs, wel niet zuigt omdat we niet precies doen wat hij opdraagt, en zo zijn er altijd nog wel een paar autistische freaks die zich scheldend, teamkillend en lamend door de servers verplaatsen. Moge diegenen die zich aangesproken voelen dood neervallen achter hun pc.

Nee, geef mij maar singleplayer. Bots schelden niet, zijn sportief (hoewel soms wat hersenloos), campen niet, en de AI vormt voor een beginnende Battlefield 2 speler een prima tegenstander. Het geeft een goed gevoel om in je eentje op een basis vol bots te rennen en deze eigenhandig uit te roeien. Bovendien heb ik eigenlijk geen behoefte om me te meten met figuren die de game al vanaf de releasedate spelen en waarvan ik waarschijnlijk toch niet win. Waarom samenspelen met irritante idioten als er prima bots beschikbaar zijn om af te schieten en door afgeschoten te worden? Ik snap de behoefte aan multiplayer niet zo. Op World of Warcraft na (dat ik alleen leuk vond wanneer ik samen kon spelen met mede-Gamecommers) zijn er geen multiplayer games te vinden in mijn lijstje met favoriete games.

Ter afsluiting van dit cynische verhaal wil ik jullie graag wijzen op de AI trainer NERO, die hier gratis te downloaden valt. Een aanrader voor mensen met geduld; het trainen van je soldaten kost erg veel tijd, maar het geeft veel voldoening om te zien hoe ze van hersenloze zombies veranderen in echte soldaten die moeiteloos door gangen navigeren, en dat alles zonder voorgeprogrammeerde pathfinding. Vervolgens kan je getrainde legertje het opnemen tegen het leger van iemand anders. Het enige waar je dan “RUSH U N00BS” tegen hoeft te schreeuwen is je eigen prutswerk