De ultieme verslaving

Tijdens het schrijven van dit stuk wil ik maar een ding: terug naar mijn alter ego en levelen.

Het is de bezoekers vast opgevallen dat Troublemakers de laatste tijd, buiten het forum, angstig leeg is. Weinig tot geen updates, geen rants en we maken ook nog eens geen andere website belachelijk. Nou komt dit niet omdat we daar geen zin meer in hebben, maar omdat iedereen buiten één of twee schrijvers om helemaal verslaafd is aan World of Warcraft.

Voor hen die nog twijfelen over de game zal ik als game guru uitleggen waarom je dit spel juist wel of juist niet kopen moet. Laten we beginnen met het punt waar de meeste spelers tegenaan hekelen, de maandelijkse kosten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik, als ik het van een afstandje bekijk, goedkoper uit zal zijn met WoW dan met welke andere game dan ook, ik speel namelijk niets anders meer. Bij de Dynabyte sta ik te turen naar al die games die ik voorheen zo graag wilde spelen zoals KotOR 2 en denk ik bij mezelf: face it, aan spelen kom je niet toe. (En dan toch nog Vampire: Bloodlines meenemen voor 20 euro. Je bent verslaafd of je bent het niet.)
12 euro in de maand is peanuts als ik kijk naar wat ik normaal uitgaf aan games in de maand, dus over die kosten hoeven de meeste gamers, buiten zij die veel kopiëren, zich dus geen zorgen te maken.

Op de vraag: “is het leuk?” kan ik antwoorden dat dat helemaal aan jezelf ligt. Speel zoals jij dat wil. Wil je solo? Blijf in je eentje. Wil je groupen? Join een Guild als de onze. Bij dit spel heb je het helemaal zelf in de hand. Als je het leuk begint te vinden zal je er dagen, maanden of misschien wel jaren plezier aan kunnen beleven.

Theramore Island, naar mijn mening het mooiste stukje WoW dat er is

Hier schuilt echter ook het eerst probleem met de game, het is ongelofelijk verslavend. En ik bedoel niet verslavend zoals Half-Life of Baldurs Gate, nee ik bedoel verslavend zoals de Civilization games, of Counter-strike. Aan je werk gaan is nauwelijks mogelijk met een pc in de buurt die het spel draaien kan, dus zorg ervoor dat je al je werk buitenshuis doet. Wat sommige spelers misschien als eng kunnen ervaren is dat het spel niet uit je hoofd raakt, je gaat ermee naar bed, en je wordt ermee wakker. Als jongen kan ik eerlijk zeggen dat ik nu meer aan mijn Warlock denk dan aan seks en dat is vrij ernstig.

Qua classes is het spel redelijk gebalanceerd, sommige zijn iets te sterk (Paladin, Rogue) en anderen hebben iets teveel nadelen zoals de Warrior, maar als je in een groep zit vervagen die verschillen al snel en wordt een Warrior opeens een buitengewoon handig karakter om bij je te hebben.

Al met al is het spel een aanrader als nooit tevoren, waar ik vorig jaar nogal teleurgesteld was toen WoW veel bovenaan de hitlijsten eindigde (een MMORPG kon nooit zo leuk zijn dacht ik), kan ik het nu alleen maar grondig met ze eens zijn. 144 uur binnen een week of 2 zou genoeg moeten zeggen, WoW is helemaal de Shit.