Mortal Kombat: Deadly Alliance

Toen het eerste deel van Mortal Kombat uitkwam was er een ware woede ontstaan onder de ouders. ‘Wat als mijn kleine zoon straks zijn vriendjes wil onthoofden omdat hij dat in dat spel heeft gezien??’. Ed Boon, één van de vaders van de Mortal Kombat reeks trok zich niks aan van deze vrij zielige en overbezorgde opmerkingen en al snel kwamen deel 2 en 3 op de markt. Allebij toppers, hoewel bij deel drie veel mensen al het gevoel kregen dat het teveel van hetzelfde werd. In de hoop om Mortal Kombat weer nieuw leven in te blazen werd deel 4 compleet in 3d gemaakt, maar ook deze game was meer van hetzelfde en zag er niet verbazend mooi uit. 

Tijden is het stil geweest bij de Mortal Kombat studio’s van Midway maar toen kwam het bericht dat ze met deel 5 bezig waren, genaamd Mortal Kombat: Deadly Alliance.

AlliantieDe Deadly Alliance in de titel van MK: DA verklaart het hoofddoel van het verhaal. Hoewel het natuurlijk hakken en fatalities uitvoeren blijft, hebben alle vechtgames van tegenwoordig wel een verhaal en in dit geval is het de alliantie van de Shang Tsung en Quan Chi. Shang en Quan willen beiden onsterfelijkheid, de beloning van het winnen van de Mortal Kombat. Vanwege Raiden, de god van de donder, en de aardse krijgers konden ze dit voorheen afzonderlijk niet voor elkaar krijgen, daarom hebben ze besloten om samen te werken, om Raiden en de aardse krijgers voor eens en altijd te vernietigen.

Simpel vertaald; vermoord hen en je hebt geen last meer van ze.

Liu Kang… FINISHED?

De karakters die je terug zal vinden in MK: DA bestaan uit 20 nieuwe en oude karakters. Nieuw zijn namen als Moloch en Mavado en het schijnt zelfs dat er een vrouwelijke Sub-Zero zal verschijnen in MK: DA. Enkele oude bekenden zijn Kung Lao, Johnny Cage en Sonya. Opvallend is dat Midway ervoor heeft gekozen om Liu Kang uit de game te laten, maar dan nog, als je een beetje bekend bent met de Mortal Kombat reeks, hebben we grote kans dat Liu Kang toch als geheim karakter speelbaar zal zijn.

Voor de moves heeft Midway meer de stijl van Tekken en Virtua Fighter gekozen. Elke vechter heeft drie beginstanden en uit elke stand zal je 16 tot 17 verschillende moves kunnen uitvoeren, wisselen van stand wordt gedaan door één simpele druk op een knop. Het gebruik van wapens dat werd geïntroduceerd in MK4 is in MKA verder uitgewerkt. Eén van de drie gevechtsstanden is er dan ook één met je wapen. Dit om de wapens niet een ‘leuke’ bijkomstigheid te laten zijn, zoals in MK4, maar zodat je veel moves kan uitvoeren met je wapens, die tevens stukken harder aankomen dan een bitchslap met de vuist. Qua gebruik van wapens lijkt het erop dat MK: DA wat van Soul Caliber weg heeft, wordt MK: DA dan de perfecte mix van verschillende vechtgames?

Uiteraard kan je met de terugkomst van karakters als Johnny Cage en Sonya enkele bekende moves terug vinden, zoals de bekende split-uppercut van Johnny Cage, waarbij je deze keer gelukkig niet meer een speciale knoppen combi hoeft te doen, nee, Cage gaat deze keer netjes uit zichzelf in split stand (auw) bij het uitvoeren van de uppercut.


Comments are closed.